wtorek, 26 marca 2013

Kwestia odporności

Według tradycyjnej teorii ekonomii większą wartość ma przecież to, co występuje w niewielkich ilościach. Stereotypowe symbole bogactwa – diamenty i złoto – są cenne dlatego, że jest ich mało. Kiedy rzadko spotykany produkt lub surowiec pojawia się w obfitości, traci wartość […] Jednakże sieci rządzą się odmienną logiką: ich siła i wartość pochodzą z obfitości. Im więcej kopii oprogramowania ukaże się na rynku, tym więcej osób dołączy do sieci i tym potężniejsza stanie się sama sieć. […]
[…] Epidemia jest również formą sieci: wirus przenosi się z jednej osoby na drugą: im więcej ludzi zainfekuje, tym większej „siły” nabiera epidemia. Ale nierzadko z tego samego powodu również się zatrzymuje. Osoby, które przeszły jakąś odmianę grypy czy odrę, uodparniają się bowiem na te choroby, a kiedy odporność na konkretnego wirusa nabędzie dostatecznie dużo ludzi, epidemia wygaśnie.

Malcolm Gladwell: Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009, s. 255-256.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz